Blommetærte a la Charlotte


Den fantastiske sommer har givet os rigtig mange blommer i vores have - så hvorfor ikke bruge dem til en lækker nem sød blommetærte med marcipan.

Ikke noget bedre, end blommer fra egen have
                                                         
Det er nogen dejlige saftige og søde blommer, så helt perfekt til en tærte.

I gang vi må - selvom temperaturen siger over 25 grader, men det er bare så hyggeligt med en sommerbag, som senere kan nydes på terrassen med som kop kaffe 😊

Der skal bruges meget få ingredienser til denne tærter - derfor er den både hurtigt og nem - og dine gæster vil blive henrykte af både smag og udseende.

En tærte der både er nem og ligner en million - hvem vil ikke lave sådan en?

 Der skal du bruge:



Selve tærten
125-150 gram sukker
1 stort eller 2 små æg
3 tsk god vanille sukker ( eller du kan vælge at lave det selv af 1 vanillestang og sukker)
50-75 gram smeltet smør (jeg brugte Lurpak, men andet kan sagtens bruges)
Skyr Cheasy med vanillesmag (eller tykmælk hvis du ikke er til skyr)
250 gram hvedemel
3 tsk Bagepulver

Let og luftig kage ved brug af Cheasy Skyr Vanille

Fyld til tærten
Gode danske blommer (anden frugt kan også bruges - jeg har bl.a lavet den med æbler)
Du skal bruge det antal blommer, så det dækker tærten (kommer lidt an på størrelsen)
100-150 gram rå marcipan (Jeg bruger altid den fra Odense med 63% mandler)
Odense Marcipan
Lidt perlesukker

Tilbehør
Tærteform ca. 22 cm ø
Cremefraiche med vanillesukker til servering
Top af med lidt hakkede usaltede pistacienødder Exotic Mix

Så er vi i gang og jeg skal love for at det bliver lækkert!

Sådan gør du:

Pisk æg, sukker og vanille sukker sammen, så det bliver let og luftigt.
Tilsæt til smeltede smør - rør lidt i kagen og tilsæt dernæst Cheasy Skyr - kan bliver jo næsten helt sund med både frugt og Skyr - eller????

Til sidst tilsætter du mel blandet med bagepulver og rør forsigtigt rund i dejen, som nu er blevet godt fast som denne også skal være.

Kommes i en smurt tærteform ca. 22 cm ø - kan være lidt svært at få den jævnet ud, da dejen er lidt fast. Jeg brugte en kniv - så kom den til at se sådan ud.

Så er vi klar til at komme blommer og marcipan på tærten.

Tænd nu ovnen på 150 grader varmluft så ovnen er varm når tærten er klar til bagning,

Jeg havde nogen meget små blommer, derfor halverede jeg bare blommerne og lagde dem på dejen med hullet opad. Marcipan skar jeg i skiver og derefter i blokke, som jeg puttede indimellem blommerne - som vist på tidligere billede.

Drys med lidt perlesukker og nu klar til bagning - hvis ovnen er blevet varm.
Bages i ca. 30-35 min. kan variere fra ovn til ovn.
  

Så blev tærten bagt - og ser den ikke lækker ud


Lad nu tærten køle en lille smule af, selvom det er svært ikke at sætte tænderne i den med det samme. Når du er køle af - dysser du evt. med lidt flormelis og det er jo her tærten virkelig kommer til at ligne en helt million.

Mums, mums siger jeg bare - nu skal der snart hygges i haven!



Er det ikke en smuk tærte - som bare har lyst til at sætte tænderne i - nu vil jeg sætte kaffen over og tærten er klar til servering.


 God Bagelyst til jer alle.

Charlotte

Charlottes Cupcake Bakery

Kommentarer

Populære opslag