Æbletærte med marcipan

Det er jo lige nu sæson for Danske æbler - jeg er så heldig selv at have æbletræer i min have. Disse æbler er helt fantastiske til bagværk.
Har lige lavet denne lækre æbletærte som jeg gerne vil dele med jer! Den er nem og er der noget bedre en duften af nybagt æbletærte - serveres lun med flødeskum, creme fraiche eller vanilleis

Sød mørdej
Det skal du bruge:
125 gr koldt smør (ikke margarine, men rigtig smør)
90 gr Flormelis
1/2 tsk salt (kan undlades)
200-225 gr. hverdemel
1 æggeblomme
1 tærteform med løs bund ca. ø 28 cm

Sådan laver du den søde mørdej:
Smuldr smørret godt sammen med flormelis, salt og mel. Saml dejen med æggeblommen.
Pak mørdejen til din æbletærte ind i husholdningsfilm, og lad den stå i køleskabet i ca. 30 min.

Når de 30 min. er gået tager du mørdejen ud.
Denne mørdej kan godt være lidt svær at rulle ud med en kage rulle, så jeg plejer at gøre som følger.
Smør tærteformen grundigt (jeg bruger en spray), så tager du mørdejen og presser den ud og op af kanterne på formen, så det ser ensartet ud. Prik mørdejen med en gaffel så undgår at den falder ned af siderne.
Forbag bunden i ca. 12-15 min. ved 180 grader varmluft.

Imens bunden bager kan du gøre fyldet klar.

Fyld til æbletærte
Det skal du bruge:
3-4 store søde røde æbler
125 gr smør (ikke margarine, rigtig smør)
2 æg
100 gr råmarcipan
50 gr hvedemel
Lidt kanel og sukker
Mandelflager
Usaltede pistacienødder til pynt

Sådan gør du med æblerne til tærten:
Del æblerne i både og fjern kernehus.
Skær bådene i tynde skiver for fordel dem på den forbagte tærte. Jeg plejer at ligge æblerne udefra og ind i en cirkle, så de ligger lidt ind over hinanden. Efter du har kommet æblerne i tærten drysse og du dem med lidt kanel og sukker.

Så er det tid til at lave fyldet til tærten.

Fyld til tærten
Sådan gør du:
Pisk smør og sukker hvidt og kom 1 æg i ad gangen.
Skær eller riv marcipan er små stykker og kom det i sammen med melet.
Fordel fyldet forsigtigt udover æblerne og drys mad mandelflager.

Bag æbletærten nederst i ovnen ved 175 grader varmluft i ca. 40 min. (kan varierer fra ovn til ovn)

Klar til servering
Servér din æbletærte lun med creme fraiche, flødeskum eller en lækker vanilje-is og slut af min lidt hakkede usaltede pistatienødder fra www.exoticmix.dk

Kommentarer

Populære opslag