Hindbærsnitter a la Mette Blomsterberg

MUMS MUMS elsker Hindbærsnitter, men er der elsker dem mere er min søde mand Erik - ja de holder ikke længe hos os sådan en portion.
Så jeg synes jeg lige vil dele opskriften med jer - de er SUPER nemme at lave!!

Af denne opskrift bliver der ca. 12-15 stk. hindbærsnitter

Det skal du bruge:
Til bundene:
1/2 vaniljestang - helst polynesisk ( jeg brugte faktisk en hel, elsker vanilje)
70-80 gr sigtet flormelis
150 gr stuetempereret smør (rigtig smør - ikke margarine)
250 gr hvedemel
1 tsk bagepulver
1/2 dl vand

Fyld:
200 gr hindbærmarmelade - jeg brugte den bagefaste fra Fynbo (kan fås i Bilka)
Den smatter ikke sådan ud og bliver hvor den skal.

Pynt / Drys:
200 gr Flormelis
Lidt vand
20-25 gr usaltede hakkede pistacienødder
10-15 gr frysetørrede hindbær

Sådan gør du:
Dejen:
Flæk vaniljestangen på langs og skrab vaniljekornene ud med en lille kniv.
Mas kornene sammen med lidt af din flormelis, så kornene skilles ad.

Ælt den hjemmelavede vaniljesukker sammen med resten af flormelissen, smør, hvedemel og bagepulver. Kom til sidst vandet i lidt af gang.
Du kan rører det samme i en røremaskiner, men jeg gjorde det i hården.
Stil dejen på køl i ca. 1/2 time.

Dejen skal rulles ud:
Efter den 1/2 time tager du dejen ud og rul den ud i lidt ekstra mel, ca. 3 mm tykke.
Jeg har valgt de skal være runde mine hindbærsnitter.
Udstik cirkler af dejen, ca. 8 cm i diameter (se min form nedenfor).
Du skal bruge 2 stk dejcirkler til hver hindbærsnitte (så lav et lige antal).


Dejen klar til bagning:
Læg de udstukne stykker dej på en bageplade med bagepapir (jeg kunne have ca. 9 stk. pr. bagning).
Bag dem i ca. 10 min ved 190 grader varmluft (tiden kan variere fra ovn til ovn, men de skal stadig være meget lyse når de er færdige). De må gerne virke lidt halvbagte - så bliver de ikke så hurtig tørre. Læg de færdigbagte bunde på en rist til afkøling.

Hindbærsnitterne klar til at blive samlet:
Spred halvdelen af de færdigbagte kagecirkler ud på bordet. Kom 1 1/2 tsk hindbærmarmelade på hver bund om smør det du til ca. 1/2 cm fra kanten (så marmelade ikke render ud når du ligger den anden del på). Saml dine hindbærsnitter ved at lægge en kagecirkel ovenpå.

Hindbærsnitterne er klar til pyntning:
Hak pistiacienødderne fint (jeg havde købt dem hakke ved www.exoticmix.dk i Torvehallerne)
Bland flormelis og vand godt.
Kom glasur-massen i en tyl-pose og kom det ovenpå hindbærsnitterne. Læg glasuren på et cirkler 1 cm fra kanten, så det ikke flyder ud over. Drys straks med pistacienødder og frysetørrede hindbær.

Nyd dine hindbærsnitter med en dejlig kop Latte eller hvad du er til.
De kan holde sig i ca. 2 dage, hvis du altså ikke har spist dem inden.

Kommentarer

Populære opslag