Rabarber/Blåbær tærte med marcipan og marengslåg

Hvem tænker ikke forår og sommer når jeg nævner rabarber - så skynd dig at hive nogle af de lyserøde stænger op af jorden, så du kan forkæle familie, venner og kollegaer med denne lækre tærte!
Jeg elsker denne tid på året hvor man i sin bagning gør tegn til at NU er sommeren begyndt.
 
Jeg har lavet tærten som fire små tærte forme ø12 cm,  men du kan også vælge den en stor ø22 cm 

Det skal du bruge til tærten:
100 gr sukker
2 æg
100 gr smeltet smør (skal være rigtig smør)
100 gr hvedemel
50 gr kokosmel
(jeg brugte kokosmel der var farvet rødt med pastafarve - den gjorde tærten fin rød)
1 tsk bagepulver
Kornene fra en stang vanilje eller 1/2 tsk vanilje-ekstrakt
100 gr marcipan (skæres i små tern)
100 gr blåbær
200 gr rabarber (skæres i tynde skiver) 
4-5 spsk rørsukker

Sådan gør du:
Tænd ovnen på 170 grader.
Pisk æg og sukker godt sammen. 
Smelt smøren og kom det i lidt af gang.
Bland mel, kokosmel, bagepulver og vaniljekorn sammen og vend det i dejen.
Skær marcipanen i små tern og vend dem i dejen i dejen sammen med 1/2-delen af rabarber og blåbær.
Fordel dejen i dine 4 små tærteforme som er smurt med olie eller smør.
Læg resten af rabarberne og blåbær ovenpå dejen og tryk dem lidt ned.
Drys de ubagte tærter med rørsukker.
Så er de klar til bagning.
Bages i en forvarmet ovn ca. 30 min - hvis du bruger en stor tærte form lægger du 5 min til i tiden.
Kan godt varierer lidt fra ovn til ovn.

Det skal du bruge til marengslåg:
1 dl pasteuriseret æggehvider
ca. 85 gr flormelis
Kornene af en 1/2 vaniljestang eller vanilleekstrakt
Usaltede pistacienødder til pynt

Sådan gør du:
Det hele blandes og røres på en røremaskine og højt fart til det er stift og sejt.

Marengsen kommes en en sprøjtepose og der klippes hul på ca. 1 cm (bruges uden tyl).
Du laver små "bomber" på alle tærterne og bages den yderligere 5 min. indtil marengsen begynder at tage farve (hold øje for pludselig går det hurtigt)

Når de er bagt drysses med hakkede usaltede pistacienødder.
Serves lune eller kolde til en dejlig kop mokka i haven.

God fornøjelse med bagningen.

Kommentarer

Populære opslag