Lækre kransekagestykker til Nytåret eller anden Festlig lejlighed

Intet Nytår uden hjemmelavet kransekage. 

Her får DU mit bud - ikke pyntet helt traditionelt, MEN er du mere til det traditionelle er det bare det du gør, uanset pyntning smager de små kransekagestykker helt fantastisk.

"Kan spises til enhver festlig lejlighed"

Vi spiser jo egentlig kun kransekage til Nytår, men jeg synes den lille kage kan noget hele året. Vi drikker jo også Champagne til andre festlige lejligheder i løbet af året, så hvorfor ikke også kransekage.

Her får du mit bud på lækre kransekagestykker.

 


Der bliver ca. 20-22 stk. kransekage af denne portion - afhænger selvfølgelig af om du laver dem større eller mindre end mine.

Du skal bruge til kransekagestykkerne:

750 gr. Råmarcipan - jeg bruger altid den fra Odense Marcipan

70 gr. Æggehvide 

230 gr. Flormelis

400 gr. Mørk godchokolade - jeg bruger Callebauts Mørke Chokolade købt hos Bagebixen

 

Det skal du bruge til glasur:

70-80 gr. æggehvider

200 gr. Flormelis

1 sprøjtepose

... evt. lidt guld/sølv glimmer til pynt

"Klar til at lave kransekagestykker"
 

Rør  Marcipan, æggehvide og flormelis sammen til en masse. Jeg gjorde det på min røremaskine, da massen bliver ret klistret. Den skal bare rører til det er en samlet masse. 

Pak kransekagedejen ind i husholdningfilm og læg det i en pose, så det er helt tæt. Læg det i fryseren i ca. 30 min, så er det nemmere at arbejde med.

Tænd ovnen på 180 grader varmluft. 

Rul kransekagedejen til lang pølse på ca. 3 cm i diameter.

Skær den i 5 cm stykker, der vejer ca. 35 g. Rul dem ud og form dem. Sæt dem på en dobbeltbageplade på bagepapir.

Bag dem i 10-12  minutter til let gyldne. Bagetiden kan variere fra ovn til ovn. Så hold øje, må ikke blive for mørke. Lad kransekagestykkerne køle let af på bagepladen inden, at de flyttes på en rist og køler helt.

Hak chokoladen fint og temperere den ved at smelte 320 g over vandbad til 45 grader varmt. Kom de sidste 80 gram chokolade i og rør sammen til temperaturen når 32 grader og alt chokoladen er smeltet. Dyb bunden af kransekagen i chokoladen og skrap overflødelig chokolade af inden, at de stilles på et stykke bagepapir.

Pisk ingredienserne til glasuren sammen med røremaskine eller håndmixer - pisk i et par minutter til glasuren er helt hvid. Kom glasuren i en sprøjtepose. Klip et nip af spidsen af sprøjteposen, så du kun får et lille hul. Pynt dine kransekagestykker med glasur. Pyntning er traditionel eller fri fantasi. 

Opbevar kransekagen i en lufttæt beholder på køl eller stuetemperatur.


Godt Nytår til jer alle.

Kagehilsner Charlotte


Kommentarer

Populære opslag