Havregrynskugler med smag af JULENS appelsiner

Ingen JUL uden havregrynskugler - denne er også super god til børn

Vi alle har så mange traditioner, når det drejer sig om julen. En af vores er havregrynskugler.
Det er jo ikke fordi vi mangler søde ting i julen, men havregrynskugler må vi aldrig gå ned på.

Jeg husker dem helt fra barn, da jeg lavede dem sammen med min mormor og min egen mor førte traditioner videre, nu er det så min tur.

Jeg har lavet disse med et lille tvist i forhold til dem jeg kueder fra barndommen, nemlig med en dejlig smag af julens appelsier - håber I kan lide dem.

Portionen rækker til en 30-35 stk selvfølgelig alt efter størrelsen du laver dem i

Du skal bruge:
250 g smør (rigtig smør ej margarine)
200 g havregryn
Ca 250 g flormelis
2 spsk kakao-pulver i god kvalitet
Lidt appelsinsaft (presset fra friske appelsiner)
1-2 spsk appelsinpasta - kan evt. undlades hvis du vil have en mere afdæmpet appelsinsmag
Kokosmel til pyntning

Sådan gør du:
Bland smør og flormelis og rør det til en samlet masse
Bland derefter havregryn, saft, appelsinpasta og kakao i
Hvis massen er lidt klistret kommer du lidt mere flormelis i

Rul til kugler og rul den i kokosmel - kommer i en beholder og stilles i køleskab
Smager bedst når de er dejlig kolde

Alternativer:
Du kan udskifte appelsinpasta og saft med f.eks Bailey og rul dem i kokos og usaltede pistacie-nødder
Husk når du kommer spiritus i er de kun for voksne

God fornøjelse og Glædelig Jul

Kommentarer

Populære opslag